Publicado el noviembre 6th, 2019 | por (Admin) Ana Satchi
0La 27ª Mostra Internacional de Films de Dones presenta dins el programa de tardor Manifestos fílmics feministes V, programa coproduït amb el CCCB i Tabakalera. Del 8 al 10 de novembre 2019 al CCCB
El dret al propi cos
La representació cinematogràfica hegemònica, de pràctiques voyeurístiques *, fetitxistes i, finalment, invisibilitzadores de l’experiència de les dones en relació amb els seus cossos, té el seu contrapunt en les pràctiques dels feminismes fílmics.
En aquesta edició presentem algunes peces fundacionals d’un contracinema feminista dissident, que han revertit els cànons establerts i han posat el focus en noves expressions del plaer, la sexualitat, la salut reproductiva i la seva defensa política, i la discussió sobre el binarisme de gènere.
8 de novembre 2019
19h Cosas de mujeres
Rosa Marta Fernández. Mèxic 1987 (45’)
Aquest documental, produït pel col·lectiu mexicà Cine-Mujer, denuncia el problema de l’avortament clandestí a Mèxic, tot exposant el cas d’una jove estudiant de sociologia que té un embaràs no desitjat i és sotmesa a la humiliació d’un metge clandestí que li practica l’operació.
Pond and Waterfall Barbara Hammer. Estats Units. 1982 (15') silent
Tota mena d’algues d’ous de peixos, criatures viscoses i roques apareixen davant l’ull de la càmera que, juntament amb el cos de la nedadora-amfibi, ens recorda la íntima connexió amb l’ecosistema natural. Una peça audiovisual que sembla evocar els nenúfars de Monet alhora que convoca, ex-ante, l’esperit del Manifest Ecosex d’Anne Sprinkle i Elisabeth Stephens.
Cosmetic emergency Martha Colburn . Països Baixos – Canadà 2005 (8')
A partir de la intervenció pictòrica a diversos films de Super 8, 16 i 35mm, la directora genera una animació lírica on explora un seguit d’imatges que transiten del musical al camp de batalla, de la idea de bellesa a la guerra, de la intervenció dels cossos a la ocupació colonial de l’espai.
9 de novembre
18:30h L’aggetivo donna Colletivo Femminista Cinema-Roma, Itàlia 1971 (55')
El que ha estat descrit com el primer film feminista italià és una peça militant dedicada a les dones i al voltant de les dones. Dirigida per l’incipient Colletivo Femminista Cinema-Roma, que posteriorment realitzaria La lotta non é finita, el film mostra la quotidianitat polititzada de dones molt diverses que treballen a casa, que ocupen les fàbriques, que narren experiències sexuals o avortaments clandestins i que denuncien l’educació patriarcal entre primers plans de penis d’estàtues romanes i cites misògines dels “grans” filòsofs.
20:00h De cuerpo a esta parte Marga Almirall i Marta Nieto. Espanya 2019 (15')
Aquest reportatge televisiu recorda l’activitat d’un grup de guerrilla audiovisual feminista que va sacsejar l’establishment cinematogràfic amb la seva particular manera de reivindicar la representació diversa dels cossos de les dones, els seus sabers i la seva memòria.
Gendernauts Monika Treut, Alemanya - Estats Units 1999 (86′)
De la mà de significatives experiències relatives a la mobilitat dels gèneres al final del mil·lenni passat, Monika Treut fa una incursió per les discrepàncies respecte a les fixacions arquetípiques de la construcció social de la sexualitat, reconeixent la disfunció entre vivències personals i l’ordre de les convencions.
10 de novembre 2019
18:30h Orlando
Sally Potter. Gran Bretanya, 1992 (94')
Adaptació cinematogràfica de la novel·la homònima escrita per Virginia Wolf. Orlando, un personatge androgin i immortal, viu la fluïdesa del gènere amb la mateixa naturalitat que viu el pas del temps, de segle a segle. Tilda Swinton interpreta el paper protagonista en aquest film que s’ha erigit, com la novel·la ho va fer, en un clàssic feminista per a grans públics.